Oyunlaştırma ile Öğrenme: Teknoloji Türkiye’de Eğitimi Nasıl Eğlenceli Hâle Getirdi

Türkiye’de Milli Eğitim Bakanlığı’nın açıkladığı 2022 – 2023 verilerine göre tam 19 milyon 904 bin 679 öğrenci var! Yalnızca bu rakam bile bize Türkiye’nin eğitimde fırsat eşitliği için teknolojiye ne kadar ihtiyaç duyduğunu ve bu anlamda “Oyunlaştırma’nın (Gamification) ne kadar önemli olduğunun altını çizmekte. Kalabalık sınıflar, öğretmen ve okul ihtiyacı, sık değişen okul ve sınav sistemi öğrencileri olumsuz etkileyebilmektedir. Daha ayrıntılı bilgi için buraya bakabilirsiniz. Ezbere dayalı eğitim sisteminden bunalan çocuklara nefes aldırmak, dikkat dağınıklığını önlemek ve çok daha fazlası için oyunlaştırmanın potansiyeli inanılmaz ölçüde büyük. Gelin, beraber çok daha yakından bakalım.

Öğrenmenin Oyunlaştırılması

Oyunlaştırmanın amacı basittir: Oyun özellikleri bulunmayan bir sisteme ya da yapıya bu özellikleri ekleyerek kullanıcıların (örneğin öğrencilerin) motive şekilde entegre edilmesi.

Ancak devam etmeden enteresan bir konunun altını çizmek isteriz. Oyunlaştırılmış oyunlar. Özetle online oyunların ve oyunların kendisi de oyunlaştırılma potansiyeli taşır. Oyunlar kesinlikle bize çok şey öğretir, ama bu şekilde oyunların kendisi de oyunlaşır, daha da eğlenceli ve konsantre bir hâle gelir. İlginç bir örnek casino oyunlarıdır mesela. 18 yaşından küçük kullanıcılara kesinlikle yasaktır. Ancak bunların iyi oyunlaştırılmış casinoper https://per-casino.com/ gibi örnekleri de mevcut. Oyunlaştırılmış oyunlarla kullanıcı ilgisi, etkileşimi, eğlencesi ve konu öğrenimi artar.

Şimdi hemen öğrenciler için oyunlaştırmanın avantajlarını maddeler halinde görelim:

  1. Artan Öğrenci Motivasyonu
  2. Yüksek Düzeyde Katılım
  3. Öğrenme Hedeflerine Daha Kolay Ulaşım
  4. Problem Çözme Yeteneklerinin Gelişimi
  5. Eğlence ve Keyif

Oyunlaştırmanın tarihini ve daha ayrıntılı bilgileri okumak isterseniz böyle buyrun.

Türk Eğitiminde Oyunlaştırma Örnekleri

Türkiye’de eğitmenler öncelikle bazı programlardan faydalanıyorlar. Storyline, Construct2 veya Construct3, Unity3D ve son olarak Kahoot öğretmenlerin oyunlaştırılmış eğitim içerikleri hazırlarken en sık faydalandıkları uygulamalar.

Bu şekilde yapılan eğitimler aracılığıyla öğrencilere bir ödül ya da tamamlanmış hissiyatı verilmiş oluyor. Çok basit, bir okuma veya yazma gününde bile 1.000 kelimeye ulaşınca öğrenciler ödüllendirilirse sonuç ödüllendirilmeyen bir günden çok daha efektif ve eğlenceli şekilde geçiyor. Oyunlaştırmanın eğitimde sonuçlarının bunun gibi sayısız olumlu örneği var.

Oyunlaştırma Üzerinde Teknolojinin Etkisi

Teknoloji oyunlaştırma üzerinde de tabii ki çok etkili. Kullanılan araçların daha iyi ve daha hızlı olması, Yapay Zeka, Sanal ve Artırılmış Gerçeklik bunlardan ilk akla gelenler.

YZ

Yapay zekanın eğitimdeki en büyük faydası kişiselleştirilmiş çözümler üretmesi olacaktır. Öğrenci ister çocuk ister yetişkin olsun ilgi alanlarına, zayıf yönlerine veya kişisel tercihlere göre eğitimin kendisi de sürekli öğrenebilir ve böylece daha etkili bir öğrenim süreci yaşanabilir.

SG ve AG

Sanal Gerçeklik ve Artırılmış Gerçeklik ile interaktif şekilde eğitim yapmak mümkün. Bu da başlı başına öğrenciler için yepyeni bir deneyim demek. Örneğin AG ile gerçek hayatla sanalın birleşimi öğrencilerin ihtiyaçlarına göre değişecek ve kendiliğinden oyunlaştırılmış eğitimler ortaya çıkacaktır. Örnek olarak Kurtuluş Savaşı’nı öğrenci sırasının üzerinde gören bir öğrenci bu deneyimi nasıl unutabilir?

Gelecek:

Eğitim sisteminde oyunlaştırılmış eğitim içeriklerinin artılmasıyla ve hatta neredeyse tamamının bu şekilde oluşturulmasıyla performansın ve keyifin aynı anda artması çok mümkün. Sonuç olarak bu anlamda oyunlaştırma büyük potansiyel vaat ediyor. Hayat bazen sıkıcı olabilir bunu kabul etmek gerek. Sürekli eğlence arayan öğrenci de sağlıklı bir eğitim almamış olur. Ancak öğrenmek genel olarak bakıldığında asla sıkıcı bir şey olmamalı. Her zaman iyi hissettirmeli, mutlu etmeli ve mutlak şekilde ileriye gidiyor hissiyatı oluşturmalı.